Δυνατότητες πολυτροπικής πρόσβασης στην ΠΔΕ


    Οδικό δίκτυο

     

    Ιονία Οδός

     

    Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει στρατηγική γεωγραφική θέση και συνδέει την Πελοπόννησο με τη Στερεά Ελλάδα και την Ήπειρο. Το 2017 ολοκληρώθηκε ένα έργο πνοής για την περιοχή όπως ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών – Πατρών με μήκος 235 χλμ.

    Επιπλέον, η πόλη της Πάτρας συνδέεται μέσω της Ολυμπίας Οδού με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ, μέσω της Ιονίας Οδού, το Αντίρριο συνδέεται με τα Ιωάννινα.

    Επιπρόσθετα, ένα από τα πλέον σημαντικά έργα οδικών υποδομών στην περιοχή, άπτεται της ολοκλήρωσης της γέφυρας Ρίο – Αντίρριο, την οποία διασχίζουν περί των 10.500 οχημάτων ημερησίως και συνέβαλλε τα μέγιστα στη συνδεσιμότητα μεταξύ Πελοποννήσου και Στερεάς Ελλάδας.

    Πέραν του αυτοκινητοδρόμου, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας διαθέτει  895 χλμ. εθνικού δικτύου και 3.520 χλμ. επαρχιακού δικτύου.

    Η ολοκλήρωση της Αμβρακίας Οδού, η σύνδεση της ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. με την Ιονία Οδό και ο αυτοκινητόδρομος Πύργος – Πάτρα – που σύμφωνα με την έκθεση Πισσαρίδη υπολογίζεται πως θα οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 88 εκ. € ετησίως-, αποτελούν έργα (δημόσιες επενδύσεις) που αναμένεται να δώσουν περαιτέρω αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή.

     

    Ολυμπία Οδός

     

    Αεροδρόμια

    Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας λειτουργούν δύο πολιτικά αεροδρόμια, αυτό του Ακτίου (στην Αιτωλοακαρνανία) και αυτό του Αράξου (στην Αχαΐα).

    Το αεροδρόμιο του Ακτίου απέχει 4χλμ. από την πόλη της Πρέβεζας και 20χλμ. από την Λευκάδα, και από το 2015 έχει περάσει στη διαχείριση της Fraport. Για το επόμενο χρονικό διάστημα η εταιρία αναμένεται να προχωρήσει στον/ην:

    • Επέκταση κατά 2.381 m2 και ανακαίνιση τερματικού σταθμού
    • Εγκατάσταση συστήματος «HBS inline screening» για τον έλεγχο των αποσκευών
    • Aναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών
    • Ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης- στάθμευσης αεροσκαφών
    • 75% αύξηση των σταθμών Check-in (από 8 σε 14)
    • 60% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών (από 5 σε 8)
    • Διπλασιασμός των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 2 σε 4)

    Το αεροδρόμιο του Αράξου απέχει 45 χλμ. από την πόλη των Πατρών και 46 χλμ. από το λιμάνι της Κυλλήνης. Το εμβαδόν των κτιριακών του εγκαταστάσεων είναι 2.300 τ.μ., διαθέτει έναν επιβατικό αεροσταθμό και 5 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών.

    Σημαντικότερο αεροδρόμιο είναι αυτό του Ακτίου, καθώς εξυπηρετεί τις περιοχές της Νότιας Ηπείρου, των Ιονίων Νήσων, της Αιτωλοακαρνανίας και της Αχαΐας. Σημειώνεται, πως και τα δύο αεροδρόμια είναι αποκλειστικά επιβατικά και δεν χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

    Συνολικά τα αεροδρόμια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας εξυπηρέτησαν το 2018 719.804 επιβάτες, κατατάσσοντας την Περιφέρεια στην 7η θέση μεταξύ των 13 Περιφερειών, αναφορικά με το πλήθος των μεταφερόμενων επιβατών.

    Η κίνηση στα αεροδρόμια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κατέγραψε αύξηση της τάξης του 20% κατά την περίοδο 2016 ως 2018. Μεγαλύτερη αύξηση γνώρισε το αεροδρόμιο του Αράξου (40%), ενώ χαμηλότερη αύξηση (14%) γνώρισε το αεροδρόμιο του Ακτίου.

    Ακολούθως παρουσιάζονται οι διεθνείς αφίξεις στα 2 αεροδρόμια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας:

    Πλήθος Διεθνών Αφίξεων στα Αεροδρόμια της ΠΔΕ

    Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και συγκεκριμένα στην Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας υπάρχει και ένα ανενεργό τη δεδομένη στιγμή αεροδρόμιο, το αεροδρόμιο του Επιταλίου. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ για εμπορική ή επιβατική χρήση καθώς είχε παραχωρηθεί για χρήση στις Ένοπλες Δυνάμεις ως το 2010. Η εκμετάλλευση του αεροδρομίου του Επιταλίου συγκαταλέγεται μεταξύ των αναγνωρισμένων επενδυτικών ευκαιριών της ΠΔΕ και αποτυπώνεται αναλυτικά στην ενότητα «Χαρτοφυλάκιο επενδύσεων» της ΠΔΕ.

     

    Λιμάνια

     

    Λιμάνι της Πάτρας

     

    Το κυριότερο λιμάνι της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας είναι το λιμάνι της Πάτρας, το οποίο αποτελεί πύλη της χώρας προς την Αδριατική και την Δυτική Ελλάδα και αποτελεί το σημαντικότερο σημείο τερματικών μεταφορών προς την Δυτική Ευρώπη, ενώ παράλληλα, αποτελεί κεντρική πύλη εισόδου για τον τουρισμό όχι μόνο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αλλά συνολικότερα της χώρας.

    Πλήθος Διακινούμενων Επιβατών Εξωτερικού, Λιμάνι Πάτρας 2016-2019

     

    Ένα ακόμα σημαντικό επιβατικό λιμάνι της περιοχής είναι το λιμάνι της Κυλλήνης, το οποίο εξυπηρετεί συνδέσεις με τα νησιά του Ιονίου (Κεφαλλονιά, Ζάκυνθο). Η πλήρης δυναμική του θα μπορούσε να αναπτυχθεί μέσα από την ολοκλήρωση του άξονα Πάτρα-Πύργος της Ολυμπίας Οδού και την αναβάθμιση του άξονα Πύργου-Τσακώνα.

    Το λιμάνι του Κατακόλου αποτελεί ειδικό τουριστικό λιμάνι και εξυπηρετεί πρωτίστως τον τομέα της κρουαζιέρας, αποτελώντας ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της χώρας. Το λιμάνι του Κατακόλου συνδέεται με την πρόσφατα ανεπτυγμένη σιδηροδρομική σύνδεση με την πόλη του Πύργου και την Αρχαία Ολυμπία, συνθέτοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα  ολοκληρωμένο και ιδιαίτερα ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν.

    Ο λιμένας του Αστακού είναι ένα λιμάνι διακίνησης εμπορευμάτων, που παρότι άρτια εξοπλισμένο, δεν διαθέτει επαρκή οδική αλλά ούτε σιδηροδρομική σύνδεση και τη δεδομένη στιγμή βρίσκεται σε περίοδο αναζήτησης επενδυτών.

    Σιδηροδρομικό Δίκτυο

    Το καλοκαίρι του 2020 εγκαινιάστηκε η διπλή γραμμή που συνδέει το Κιάτο με το Αίγιο, ενώ, στην τελική του μορφή, το ηλεκτροκίνητο τρένο θα φτάνει μέχρι το κέντρο και το λιμάνι της Πάτρας. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το 2023 και να συνδέσει την Περιφέρεια και το λιμάνι της Πάτρας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

    Η σύνδεση της Πάτρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο αναφέρεται στην έκθεση Πισσαρίδη, επισημαίνοντας πως η σύνδεση της Πάτρας και κυρίως του λιμανιού της Πάτρας με το εθνικό δίκτυο, αναμένεται να τονώσει την εφοδιαστική αλυσίδα και την κίνηση των εμπορευμάτων εντός της χώρας.